Cum verifici o mașină second hand la cumpărare. Experiență personală + recomandări

Am căutat pe internet un Renault Clio 4, care să nu aibă o vechime mai mare de 5 ani, cu norma de poluare Euro 6, cu istoric service și, cel mai importat, care să nu fi suferit vreo daună. Am găsit o mașină care era vândută de firma „Star Leasing” din București https://www.starleasing.ro & https://starleasing.autovit.ro).

Ca de fiecare dată, primul pas – pe care îl recomand tuturor celor aflați în căutarea unei mașini second hand, a fost să verific VIN-ul (seria de caroserie). Pentru acest lucru, există mai multe opțiuni, mai multe site-uri, care, după introducerea VIN-ului îți oferă istoricul autovehiculului respectiv. Cam toate fac același lucru, dar eu îl folosesc pe cel care oferă cele mai multe informații, în special istoricul daunelor (dacă acestea există) și care are cel mai bun raport calitate/preț: https://vin-info.com

Am introdus seria de șasiu, verificarea nu a returnat nicio înregistrare de accident, astfel că am decis să sun la firmă, pentru a stabili o întâlnire. Mi-a răspuns o voce feminină, i-am explicat că sunt interesat de un Renault Clio 4, mi-a zis că au 10 bucăți, toate cu kilometri reali, fără accident în istoric, mașini care au fost în leasing operațional. Prețul mașinii respective era 6200 de euro.

Am mers la sediul firmei, pe Splaiul Unirii nr. 697, sector 3, București. Am fost surprins că în respectiva locație exista un singur Renault Clio 4 Hatchback (nr. B 71 WNF), care nu era mașina a cărei serie o verificasem anterior. La o inspecție rapidă, am constatat că autoturismul respectiv avusese ceva incidente în trecut, erau vizibile urmele intervențiilor asupra caroseriei. Introduc VIN-ul (VF15RKJ0A54602628) pe siteul https://vin-info.com și raportul preliminar îmi confirmă bănuiala: mașina respectivă a avut cel puțin un incident.

Merg în birou și îi spun angajatei că am dialogat (telefonic) anterior, că intenționez să achizitionez un Renault Clio. O întreb unde sunt celelalte mașini, pentru că în parc era doar una. Îmi zice că sunt la spălat, la o spălătorie din apropiere. Îi spun că aș vrea să le văd și pe celelalte, urmând ca, în final, să aleg una dintre ele.

Îmi dă adresa, merg la spălătoria respectivă, aflată la 3 kilometri, pe Calea Vitan nr. 297, sector 3, București (lângă clădirea BGS). Acolo mai erau încă 4 Renault Clio, din păcate toate aflate într-o stare destul de precară. Una dintre ele avea chitul pe ea, semn că băieții încercau să remedieze unele probleme. Unul dintre angajați încerca să mă convingă că nu e o problema seriosă. I-am spsu că poate nu e, dar nu dau 6000 de euro pe o mașină, și să plec cu chitul pe ea. Am verificat VIN-ul la două dintre acestea și cum toate arătau că au suferit cel puțin un accident, am plecat.

Am revenit la parcul auto „Star Leasing”. Între timp, ajunsese și patronul firmei, împreună cu soția. Îi spun că mașina aflată în parc a avut cel puțin un incident. Mergem și ne uităm împreună. El zicea că e posibil să fi fost atinsă puțin bara din față. Prețul mașinii respective era de 5990 euro. Îl întreb care este ultimul preț. Mă trimite la birou, să vorbesc cu soția. Deduc că sunt un cuplu modern, în care soția decide atunci când este vorba de bani (glumesc).
După ce doamna deschide o tabletă, face un mic calcul, aflu prețul final, redus: 5800 euro.

Îi spun că vreau să mai văd încă o mașină (de la alt dealer), să consult raportul detaliat returnat de vin-info.com, pentru autoturismul aflat în parcul lor, și apoi să decid. Am mers la un centru comercial din apropiere, la o cafea, și am efectuat verificarea completă a VIN-ului VF15RKJ0A54602628. Costul a fost de 50 de lei.
Rezultatele raportului arată că din 2016, până în 2019, mașina respectivă a suferit nu mai puțin de cinci (5) accidente/incidente, fiind lovită în față – de 3 ori, pe lateral stânga – de 2 ori, parbriz – de 2 ori, dreapta spate, spate.
Sumele estimate pentru fiecare dintre incidente sunt de la 1000 la 2000 de lei. Aveți aici raportul respectiv: https://ro.vin-info.com/raportul-istoricului-vehiculelor/5e1708c1-0dcc-445c-a6d1-3127ac1e1e2a

Cred că nu trebuie să vă mai spun că nu am achiziționat autoturismul respectiv. De asemnea, o mare bilă neagră pentru firma „Star Leasing”, care afirmă că mașinile pe care le vinde sunt fără accident în istoric, dar realitatea este alta.

Câteva concluzii și recomandări pentru cei care doresc să achiziționeze o masină second hand:

  • verificați ÎNTOTDEAUNA VIN-ul (seria de caroserie). Dacă nu este specificat în anunț, sunați și cereți-l vânzătorului. Dacă vă spune că nu îl are la îndemână, că nu este lângă mașină etc, stabiliți când să reveniți cu un apel pentru a intră în posesia VIN-ului. Dacă vânzătorul nu vrea să va comunice VIN-ul, căutați altă mașină.
  • nu va deplasați pentru a vedea o mașină (mai ales în alte localități) până nu ați efectuat verificarea VIN-ului. E de preferat să plătiți 30-50 de lei pentru o verificare, decât să luați o țeapă de câteva mii de euro, sau să rămâneți și cu banii dați, și fără mașină, dacă aceasta a fost declarată furată (au existat destule cazuri).
  • pentru mașinile înmatriculate în România, verificați GRATUIT istoricul mașinii și pe siteul RAR: http://pro.rarom.ro:8080/dosar_vehicul.aspx
  • verificați dacă mașina are (sau a avut) o poliță RCA: https://www.aida.info.ro/polițe-rca
  • verificați istoricul de daune în baza CEDAM: https://www.aida.info.ro/bonus-malus
  • efectuați o inspecție aprofundată la exterior, interior, motor
  • verificați toate actele pe care vânzătorul vi le înmânează, în cazul în care cumpărați mașina respectivă. Sub nicio formă NU acceptați cumpărarea unei mașini fără certificat fiscal. Nu trebuie acceptat niciun pretext ca acesta să fie înmânat mai târziu. Riscați să nu-l mai obțineți și să rămâneți cu mașina neînmatriculată.
Comentează prin Facebook:

Share this post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top