Adoptarea a două proiecte de lege inițiate de Ministerul Apărării Naționale, pe 19 februarie 2025, în Camera Deputaților, a generat o amplă campanie de dezinformare pe platformele digitale. Este vorba despre Proiectul de Lege privind desfășurarea pe timp de pace a misiunilor și operațiilor militare pe teritoriul statului român (PL-x nr. 5/2025) și Proiectul de Lege privind controlul utilizării spațiului aerian național (PL-x nr. 6/2025). Aceste inițiative legislative au fost interpretate în mod eronat, fiind lansate informații false care au stârnit îngrijorări nejustificate în rândul cetățenilor.
Campania de dezinformare și afirmațiile false
Mai mulți utilizatori ai platformelor Facebook și TikTok au lansat afirmații fără fundament, susținând că adoptarea acestor legi ar duce la:
- Obligarea cetățenilor români de a participa la război sau trimiterea copiilor să lupte în Ucraina;
- Instituirea unei dictaturi militare în România;
- Cedarea comenzii Armatei Române către forțe străine sau NATO;
- Permisiunea forțelor armate de a folosi armamentul împotriva populației civile care protestează;
- Pierderea suveranității naționale prin integrarea spațiului aerian în structurile NATO;
- Posibilitatea ocupării teritoriului României de către trupe străine;
- Pregătirea iminentă pentru intrarea României într-un conflict armat;
- Considerarea acestor legi drept acte de trădare națională.
Toate aceste afirmații sunt false și nu au nicio bază reală. Proiectele legislative au parcurs întregul proces de transparență decizională, fiind organizate dezbateri publice și respectate toate procedurile legale. Detalii despre aceste etape pot fi consultate pe site-ul oficial al Ministerului Apărării Naționale, în secțiunea dedicată proiectelor de acte normative.
Ce prevăd, de fapt, cele două proiecte legislative?
- Legea privind controlul utilizării spațiului aerian național (PL-x nr. 6/2025)
Această lege stabilește un cadru clar și modern de cooperare între autoritățile responsabile de monitorizarea și gestionarea spațiului aerian al României. Având în vedere noile riscuri generate de războiul din Ucraina și folosirea dronelor în atacurile Federației Ruse, actul normativ include măsuri pentru prevenirea și contracararea utilizării ilegale a spațiului aerian.
Astfel, legea reglementează utilizarea spațiului aerian nu doar de către aeronave, ci și de către drone sau alte vehicule aeriene, asigurând protecția vieții și sănătății populației, precum și a patrimoniului național. Integrarea spațiului aerian național în sistemul NATO nu reprezintă o cedare a suveranității, ci o măsură de apărare colectivă care garantează o reacție rapidă și eficientă în caz de amenințări. - Legea privind desfășurarea pe timp de pace a misiunilor și operațiilor militare pe teritoriul României (PL-x nr. 5/2025)
Această lege creează cadrul legal pentru desfășurarea misiunilor și operațiilor militare pe teritoriul național, în scopul protejării vieții, sănătății, drepturilor și libertăților cetățenilor români. Necesitatea acestei reglementări derivă din noile riscuri de securitate generate de agresiunile Federației Ruse asupra Ucrainei.
Concret, legea permite forțelor armate române și aliate să desfășoare misiuni de apărare și descurajare a agresiunilor, fără a fi nevoie de instituirea unei stări de urgență. Activitățile militare desfășurate respectă legislația națională și acordurile internaționale, asigurând protecția populației și menținerea ordinii publice.
Transferul de autoritate – O procedură standard NATO
Unul dintre cele mai vehiculate subiecte de dezinformare se referă la „transferul de autoritate”, prezentat în mod fals drept o cedare a controlului asupra Armatei Române către comandanți străini. În realitate, acest concept este o procedură standard în cadrul NATO, aplicată de peste 13 ani prin Legea nr. 121/2011 privind participarea forțelor armate la misiuni și operații în afara teritoriului național.
Transferul de autoritate se referă la conferirea temporară a comenzii operaționale asupra unor efective militare desemnate, exclusiv în timpul desfășurării unei misiuni comune. Comandantul poate fi român sau străin, însă această măsură nu afectează în niciun fel suveranitatea României și nu implică întreaga armată, ci doar trupele participante la respectiva operațiune.
Uzul de armament – Reglementări clare și conforme legislației naționale
Afirmațiile conform cărora forțele armate ar putea folosi armamentul împotriva populației civile sunt complet false. Legea prevede că militarii români și străini pot utiliza armamentul doar în condițiile expres prevăzute de legislația României și conform regulilor de angajare autorizate. Aceste reguli sunt stabilite strict pentru apărarea populației și a teritoriului național, fiind în deplină conformitate cu prevederile naționale și internaționale privind drepturile omului.
Integrarea spațiului aerian național în sistemul NATO – O măsură de apărare colectivă
Gestionarea în comun a spațiului aerian al țărilor NATO este o practică obișnuită, care nu afectează suveranitatea națională. Această integrare permite utilizarea eficientă a resurselor defensive și asigură o reacție rapidă în caz de amenințări. Forțele Aeriene Române au participat în mod similar la misiuni de poliție aeriană în Lituania, fără ca acest lucru să afecteze suveranitatea statului gazdă.
În prezent, în România, aeronave ale aliaților NATO, precum cele din Spania și Marea Britanie, contribuie la protejarea spațiului aerian național, consolidând securitatea țării.
Cele două proiecte legislative adoptate de Camera Deputaților sunt esențiale pentru consolidarea capacității de apărare a României și adaptarea la noile realități geopolitice din regiune. Afirmațiile false răspândite pe platformele digitale nu fac decât să creeze panică și să submineze încrederea în instituțiile statului. Este important ca cetățenii să se informeze din surse oficiale și să nu cadă pradă dezinformărilor care urmăresc destabilizarea climatului de securitate și slăbirea solidarității naționale și internaționale.