Pecineagu – cel mai mare baraj de anrocamente din Europa și in primele zece din lume

baraj-pecineagu-2

Pecineagu, cel mai mare baraj de anrocamente (îngrămădire de bolovani, de piatră, de beton etc., care formează platforme de întărire, diguri etc) din Europa și în primele 10 din lume. Şeful de proiect, inginerul Sandu Condeescu a murit imediat după finalizarea lucrărilor, chiar înainte ca monumentala construcţie să fie pusă în funcţiune.

Barajul Pecineagu este situat pe cursul superior al râului Dâmbovița, într-o depresiune dintre munții Piatra Craiului și munții Iezer-Păpușa. Despre acesta se spune că este unul din cele mai bine gândite proiecte în ceea ce privește evacuarea apei, cât mai repede și cât mai sigur.

Are o suprafață de 182 de hectare si poate cumula până la 63 de milioane mc de apă.
Barajul are o înălțime de 107 m și o lungime la coronament de 267 m. La baza măștii de etanșare este executată o galerie perimetrală pe conturul căreia au fost executate 50 de foraje verticale de drenaj.
Pentru etanșarea terenului de fundații s-au realizat trei șiruri de injecții de mică adîncime (8–10 m) și un voal format din 2 șiruri de injecții de mare adâncime (40–100 m).
Pentru evacuarea apelor mari s-a executat un deversor pâlnie pe malul stâng, cu o capacitate de 687 m³/s, care se continuă cu un puț de 81,50 m înălțime și o galerie de evacuare de 389 m lungime și 5,80 m diametru, terminată cu o trambulină. În puțul vertical mai debușează și o galerie de semiadâncime, care permite evacuarea a 105,00 m³/s.

Cum a murit şeful proiectului

Barajul Pecineagu a fost proiectat de Institutul de Proiectare a Construcţiilor Hidrotehnice (în prezent Aquaproiect), şef de proiect fiind Sandu Condeescu, inginerul care a murit după finalizarea lucrărilor, chiar înainte ca monumentala construcţie să fie pusă în funcţiune. În timpul lucrărilor de recepţie a barajului, inginerul Sandu Condeescu se afla în disipatorul de energie a golirii de fund a barajului. A murit accidental, sub jetul produs la deschiderea vanelor golirii de fund.

Construcţia a fost pusă în funcţiune în anul 1983 şi se află în exploatarea Administraţiei Naţionale Apele Române, prin Administraţia Bazinală de Apă Argeş-Vedea (ABAAV).
Se ajunge relativ ușor, din Câmpulung Muscel spre Brașov pe DN73, până în comuna Podul Dâmboviței. La doar 25 de kilometri de baraj, aveți de parcurs un drum pietruit ce trece prin satul Sătic, unul din cele mai frumoase din zonă.

Comentează prin Facebook:

Share this post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top