Prof. univ. Ovidiu Puiu: „Fără curriculum de secol XXI și criterii de performanță nu se mai poate!”

puiu

Senatorul PSD Argeș Ovidiu Puiu, în urma rezultatelor PISA 2022, care clasează România pe penultimul loc în UE, spune că susține revizuirea criteriilor de performanță în educație și susține apăsat creșterea bugetului alocat educației în raport cu rezultatele.

„Rezumate simplu, rezultatele României în evaluarea internațională a elevilor – PISA 2022 – se prezintă astfel:

Penultimul loc în UE, cu un nivel general de competență 2 (pe o scală 1-6);

Scoruri critice, sub media țărilor OECD, pentru toate cele trei componente: matematică, lectură, științe;

Diferențe enorme între elevii de excelență, cu performanțe la nivel 5-6 (sub 5% din totalul participanților la evaluare) și cel al elevilor cu scoruri sub 2 (peste 40%);

Decalaje imense urban-rural și corelație foarte strânsă între mediul social și oportunitățile educaționale;

Aproape jumătate din copiii de 15 ani din România nu înțeleg pe deplin ce citesc, nu pot recunoaște explicația corectă privind fenomene științifice familiare și au dificultăți în a aplica matematica în situații de viață practice.

Per ansamblu, scorurile PISA 2022 pentru România sunt similare cu PISA 2018, iar unii numesc asta reziliență. Nu știu dacă e vorba de politicianism sau de ochelari de cal, cert este că afirmația e plină de cinism. Să atașezi conotații pozitive unei situații dezastruoase înseamnă să bagi gunoiul sub preș, ceea ce este inacceptabil! Văd un risc enorm în abordarea care evită să pună punctul pe ”i” și să numească deschis tarele școlii românești: meditații, curriculum învechit, abandon școlar, disparități… și iar meditații!
*
Sunt zeci, poate sute de explicații ale eșecului pe care le-am auzit legat de subiectul PISA. Mi-a atras atenția în mod deosebit argumentul că modelul curricular al României e mult diferit și că noi nu pregătim elevii pe modelul PISA. Îmi este foarte greu să înțeleg de ce se întâmplă asta și de ce ne încăpățânăm să stăm departe de acest model. În cea mai simplă descriere, PISA evaluează felul în care poți să rezolvi probleme așa cum apar în lumea reală. Ce e rău în asta? România continuă să mențină programa școlară supraîncărcată, profund teoretizată, greu de parcurs chiar și de către cei mai înzestrați elevi, puțin orientată către aplicații în viața reală. Un lucru este clar: fără curricula modernizată și adaptată la cerințele secolului XXI, NU vom face niciun pas înainte!
*
Efectele PISA sunt ușor de intuit chiar și de către cei care încearcă să cosmetizeze realitatea. Cu un sistem de educație desuet și o școală paralelă accesibilă doar celor înstăriți, România e în afara oricărui standard de competitivitate! Iar cum arată școala astăzi, așa va arăta România mâine! Perspectivele nu sunt deloc optimiste dacă ne gândim la declinul demografic, la abandon școlar, la analfabetismul funcțional, la pericolele ”deep fake” care ne pândesc la tot pasul. Sunt pe deplin în favoarea revizuirii criteriilor de performanță în educație și voi susține apăsat creșterea bugetului alocat educației în raport cu rezultatele. Pentru că poți să ai orice, dar dacă nu ai resursă umană de calitate, nu ai, de fapt, nimic!”, transmite intr-un comunicat senatorul argeșean.

Comentează prin Facebook:

Share this post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top